Multes in-sostenibles

Llegeixo a la premsa comarcal que la Guàrdia Urbana de Vic multarà els ciclistes que circulin per la vorera o en contra-direcció. Així, de entrada, la notícia em sembla bé, no veig normal que els ciclistes compateixin espai amb els vianants ja que aquests podrien sortir lesionats. Però crec que la notícia té un transfons que va més enllà del titular.

 

Fa només unes setmanes es va celebrar a Vic la “Setmana de la mobilitat sostenible i segura”, inclús més de 200 persones van participar en una bicicletada popular que es va anomenar: “Pedala contra el canvi climàtic”. Aquesta pedalada va sortir del Parc Balmes, lloc on precisament s’ha començat a advertir els incívics ciclistes que hi circulaven de la normativa i les futures multes. Per tant, aquesta activitat seria avui motiu de sanció pel mateix Ajuntament que la va animar.

Torno a repetir que la norma en abstracte em sembla normal. Normal si estiguéssim parlant per exemple d’Holanda, Alemanya o Àustria, països que disposen d’uns carrils bici clarament marcats i separats que connecten tota la ciutat i els pobles entre si, amb possibilitats de connexió amb el transport públic, amb aparcaments suficients i on els usuaris (que tenen per raons obvies més dificultats que la resta per a controlar el seu vehicle) tenen preferència. O sigui, casi igual que aquí.

A Vic els usuaris de la bicicleta patim carrils bici que no porten enlloc, fets enmig de les voreres, desconnectats, per on has d’anar contínuament esquivant la gent. Carrils bici que en moltes ocasions semblen ideats per acabar amb els usuaris: Av. Bernat Calbó (aquest és per fer un apart), Av. Pius XII… Algú em pot explicar com s’ha d’anar en bici des de la Universitat al Remei? Que hem de fer en arribar a la Plaça de l’Estació, on durant 100 metres desapareix el carril bici? I després, del Pont del Blanqueig al Remei, que? Parlo d’aquesta ruta perquè l’he feta alguna vegada per anar a buscar el meu fill a la guarderia. Com és natural no em jugaré la vida i la del meu fill anant, en determinats llocs de Vic, per la calçada. Per tant, a la que em posin la primera multa aparcaré la bici. Seré més pràctic i pragmàtic i agafaré el cotxe, igual que fa tothom. A més, no tinc cap intenció que facin servir els diners de les meves multes per ajudar a pagar els 50 euros de les dietes dels regidors vigatans que poden deixar el cotxe sota la Plaça Major… I després que ens convoquin a pedalades per la sostenibilitat i la seguretat.

 

Mentre que els “incívics” aficionats a passejar en bicicleta per Vic continuarem tenint vedat el pas al centre de la nostra ciutat, i ara també als barris, podrem continuar veient els carrers plens de cotxes, els autobusos entrant a la Plaça Major a deixar turistes (es veu que no poden caminar 300 metres des del pàrquing més proper), i regidors que viuen a 5 minuts de l’Ajuntament cobrant per poder aparcar el cotxe sota Plaça.

 

Realment veig difícil incentivar l’ús d’un transport sostenible amb mesures com aquesta. Considero més racional fer servir el sentit comú, si un ciclista va massa ràpid per una vorera o circula per un lloc molt transitat que se’l castigui. S’han de perseguir els comportaments incívics (també els de gran part de la població que ocupa els carrils bici), però no carregar les tintes contra els usuaris d’un mitjà de transport que prou feina tenen per fer-ho servir amb normalitat.

 

Repeteixo, que es fixin en com gestionen la mobilitat sostenible a Europa, i després si convé que facin normatives sancionadores. Potser així es podrà treure més profit a l’exitós servei municipal de lloguer de bicicletes.

[@more@]



Quant a iescudero

Em dic Iñaki Escudero i sóc coordinador d\'EUiA a la comarca d\'Osona i membre del seu Consell Nacional a Catalunya. Vaig néixer l\'any 1973 a Irun (Guipúscoa) i visc a Vic des de l\'any 2001. Crec en una societat més justa i sense desigualtats, i és per això que milito a EUiA, una organització que té com a objectiu transformar aquesta societat.
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una comentari en l'entrada: Multes in-sostenibles

  1. La teoria d’aquesta normativa és bona, tal i com dius, i ha de servir per protegir-se mútuament vianants i ciclistes. El problema el tenim quan de la teoria es vol passar a la pràctica, les infraestructures de Vic no estan preparades per garantir una continuïtat de recorregut de carril bici que protegeixi els ciclistes dels cotxes.

Els comentaris estan tancats.